
6 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1998

PRESS COUNCIL ADJUDICATIONS

ADJUDICATION NO. 985

The Press Council has upheld a 
complaint that The Australian unfairly 
reported an analysis of Pauline Hanson's 
character. The analysis was prepared by 
Hera Sandison, a graphologist 
commissioned by the newspaper to 
examine Ms Hanson's handwriting.
Ms Sandison complained that, while her 
analysis contained a balanced and largely 
favourable assessment of Ms Hanson, The 
Australian's summary, extracted from a 
written report, presented Ms Hanson in 
an unjustifiably negative light and 
conflicted w ith the spirit of her 
conclusions.
The paper responded that it did not believe 
the analysis had been unfairly edited and 
said that the published summary captured 
the essence of the assessment.
The Council notes that the length of Ms 
Sandison's analysis was such as to justify 
the newspaper's editing of it.
However, the Council is satisfied that the 
summary is not a fair representation of 
the analysis. Given that the newspaper 
commissioned an expert report, it was 
obliged, in fairness, not to distort her 
conclusions.

ADJUDICATION NO. 986

The Press Council has dismissed a 
complaint from Kathleen Hazelwood 
against The Advertiser, Adelaide, that it 
published harm fully inaccurate  
information and did not publish a 
balancing response.
Ms Hazelwood claims that the by-lined 
report of a meeting in Berri at which the 
SA Premier, John Olsen, spoke in support 
of his government's proposed sale of the 
Electricity Trust of South Australia (ETS A) 
is inaccurate because it attempts to ascribe 
the political mood in Berri as assessed by 
the paper's Political Editor to country 
South Australia as a whole.
Ms Hazelwood took particular exception 
to the opening para graph: "The proposed 
sale of ETS A does not appear to be a major 
political issue in the country with only a 
handful of people at the launching of the 
State Government Rural campaign on the 
issue."
Ms Hazelwood detailed her views in a 
letter to the editor of The Advertiser. The 
letter was not published and a 
comprehensive response to, and rejection

of, Ms Hazelwood's assertions of bias and a 
defence of the professionalism  of the 
journalist in question was provided to the 
complainant by The Advertiser.
The Press Council finds that the story is 
balanced, drawing on a range of available 
sources and opinions. The available evidence 
thus presented leads the w riter to a 
perception that country people, as 
represented by the community of Berri and 
the Riverland generally, did not appear to 
regard the proposed sale of ETSA as a major 
political issue.
It may well be that a body of opinion as 
expressed by Ms Hazelwood does exist in 
country communities but the reporter did 
not come across it. The article provides a 
reasonable assessment of what the reporter 
learned.

ADJUDICATION NO. 987

The Australian Press Council has dismissed 
a complaint from Brian Tennant against 
The West Australian newspaper for not 
publishing a letter of reply from him to a 
letter published by the paper on 22 May
1998.
Comments from Brian Tennant, a well- 
known civil rights cam paigner, were 
included at the end of a West Australian 
report, "Anger at 11th jail suicide" in its 18 
May edition, on a recent death in custody. 
The article reported Mr Tennant as saying 
that the WA Governor should accept some 
of the blame for David Ryan's death because 
he had recently turned down a request from 
20 prisoners, including Ryan, for their time 
in remand to be taken into account when 
setting a release day.
In a published letter to the editor of 22 May, 
Ryan's mother-in-law singled out Mr 
Tennant's comments for criticism. She said 
that she had never heard a word from Brian 
Tennant about her daughter's civil rights 
which David Ryan had so brutally abused. 
She concluded her letter by writing "Brian 
Tennant, remember that victims also have 
civil rights".
Mr Tennant asked the newspaper to publish 
a letter of reply from him emphasising he 
was not a supporter of killers but of 
everyone's rights. He claimed Ryan's 
mother-in-law misunderstood his comments 
and that his letter would clarify his role as a 
civil rights campaigner to her and the 
readership.
The newspaper took the view that the author 
of the published letter was responding to Mr 
Tennant's reported views and there was no 
point in having an extended debate on the

letters page over the further issues Mr 
Tennant raised.
The main thrust of the original report 
concerned the Justice Minister's handling 
of deaths in custody and Mr Tennant's 
views were a small part of the report.
The Press Council does not consider the 
published letter distorted Mr Tennant's 
view nor contained material damaging to 
him. The West Australian did not treat Mr 
Tennant unfairly by refusing to publish 
his letter.

ADJUDICATION NO. 988

In dismissing a complaint over the 
complainant's belief that he had been 
harmed in one of a series of letters 
published in the Ranges Trader, the 
Australian Press Council observes that 
he should have accepted the editor's offer 
of space for a clarifying letter of his own.
Brian Harman rejected the editor's offer 
and demanded instead that the paper itself 
retract the contents of the contentious 
letter.
The Press Council finds there was no 
obligation on the newspaper to follow 
that course and commends it for its open 
offer to the complainant for letter space.
The dispute arose over comments of a 
local clergyman comparing the Ash 
Wednesday bushfire tragedy (which killed 
many people and destroyed property in 
the newspaper's circulation area in the 
Melbourne hills) with gambling on poker 
machines.
Replying to one of the letters published 
which criticised the clergym an, Mr 
Hannan ended his own published letter 
with the paragraph: "Your editorial
comment is that nom-de-plumes are 
unacceptable. Unless I am mistaken, a 
recent writer to your column used an 
earlier surname rather than the one which 
she was known at school and to us. Use of 
her later surname would have better 
allowed local readers to assess any bias in 
her comments."
In a covering, not-to-be-published note to 
the editor Mr Hannan also referred to the 
nom-de-plume issue. A week later, a 
letter written by a neighbour of the nom- 
de-plume writer was published which 
criticised Mr Hannan.
It said his "comments accusing a recent 
writer of using a nom-de-plume were 
unacceptable". It also questioned "the 
motives for writing his letter".



AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1998 17

In communication with the paper and in 
his complaint to the Press Council, Mr 
Hannan argued that the published 
criticism of his letter was untrue and 
defamatory. While acknowledging that 
readers could "link" the last two sentences 
of his published letter re the nom-de- 
plume, he claimed the existence of a full 
stop between the two sentences meant 
there was "no direct linkage in law" and 
that therefore the newspaper itself should 
print a retraction.
Whatever the legal status of the full stop, 
the complainant's argument bears no 
relationship to the cut and thrust of 
discussion on public issues in letters' 
columns or to any breach of Press Council 
principles.
The conjunction of the two references in 
the complainant's letter plainly raise the 
question of why a nom-de-plume was 
used and his subsequent critic was entitled 
to challenge him.
The answer to the complainant's concerns 
was to accept the editor's offer of further 
letter space and not claim a non-existent 
breach of Press Council principles.

ADJUDICATION  NO. 989

The A ustralian Press Council has 
dismissed two complaints by a One 
Nation candidate against The Sydney 
Morning Herald.
Terry Sharpies, the candidate for the Gold 
Coast seat of Burleigh, complained that 
the newspaper had misrepresented his 
statements to a reporter after two men 
had trashed his office.
The lead paragraph to the report of the 
interview reads: "A One Nation candidate 
claims he was 'stood over', had his office 
trashed and had his party's support 
withdrawn on the eve of the Queensland 
election after he had a disagreement with 
the party leadership over preferences."
The heading to the article read: "Office 
trashed by own party, candidate says."
After a complaint from Mr Sharpies, The 
Sydney Morning Herald acknowledged 
that the heading was incorrect. It 
published on page two a one-paragraph 
item under the heading "Clarification" at 
the end of its "News in Brief" section, 
setting out that the offending heading 
was not correct, and that Mr Sharpies said 
that his office had been trashed, but that 
he did not know by whom. This 
clarification provided the prompt and 
appropriate response called for under 
Press Council principles.
Mr Sharpies also complained that he was 
wrongly reported as stating that he had 
been told by the party's Queensland 
Leader, Heather Hill, that a senior National 
Party MP was planning to defect to One 
Nation.
Mr Sharpies insists he did not make the 
comment about Mrs Hill. The reporter is

adamant that he did. The Council is unable 
to determine the truth in this contest.
In any case, the newspaper offered Mr 
Sharpies the right to send in a Letter to the 
Editor, setting out the facts as he saw them 
regarding the assertion about Mrs Hill.
Mr Sharpies did not write a letter.
The Press Council holds that the newspaper 
did all that was reasonable in offering Mr 
Sharpies an opportunity to reply, and it 
dismisses this aspect of the complaint.

ADJUDICATION NO. 990

The Press Council has upheld in part a 
complaint by Raymond Hoser against The 
Herald Sun, Melbourne, over a lack of 
balance in its letters column, following the 
fatal shooting of two Melbourne policemen 
in August.
Within two days of the shootings, Mr Hoser 
wrote to the paper, apparently on behalf of 
four bodies that he described as civil 
libertarian organisations -  Whistleblowers 
A ustralia, W histleblow ers Netw ork 
Australia, Australians Against Corruption 
and the Victorian Taxi Drivers League.
Mr Hoser's letter condemned the killings 
and expressed sympathies to the families 
and friends of the policemen. According to 
Mr Hoser "the letter was sent so soon after 
the shootings in order to pre-empt any 
negative and potential criticisms from 
persons who have previously complained 
about civil libertarians who allegedly are 
noisy and critical when police attack and/or 
shoot people, but are strangely quiet when 
police are shot at by criminals".
The letter was not published. The Herald 
Sun said it did not consider the organisations 
on whose behalf Mr Hoser had written as 
representative of the civil liberties 
movement. His repeated resubmission of 
the letter over a ten-day period failed to 
change the paper's mind.
During the weeks after the shootings 
however, The Herald Sun did publish at 
least five letters condemning the alleged 
silence of civil libertarians about violence 
against the police. None singled out any 
particular organisation for criticism, and the 
paper still found no reason to publish Mr 
Hoser's letter.
Finally, over a month after the shootings, 
the paper received and published a letter 
from the Australian Civil Liberties Union 
similar in content to Mr Hoser's.
The Press Council believes The Herald Sun 
was fully entitled to reach its own 
conclusions about the standing of the groups 
represented by Mr Hoser. The paper was 
under no obligation to accept at face value 
his assertion that they were representative 
of the civil liberties movement.
However, the paper was clearly willing to 
publish several criticisms of civil libertarians 
soon after the killings, knowing that it had at 
least one correspondent who was vigorously 
advancing a different perspective. Timely

publication of Mr Hoser's letter (or, as he 
himself observed, of any other one with 
similar views) would have provided 
balance to debate on this issue in the letters 
column.
To the extent that suchbalance was lacking, 
the complaint is upheld.

ADJUDICATION NO. 991

The Press Council has not upheld a series 
of complaints from Victoria's LaTrobe 
Shire against The Herald Sun, The Age 
and The Sunshine Coast Daily over 
reports and features covering the 
township of Moe.
The Shire says that residents of Moe believe 
that they and their town have been 
denigrated in articles providing 
background to the disappearance and 
death of a child and the subsequent 
charging of a man with murder. Another 
incident involved the throwing of a pig's 
head and rocks through the window of a 
house. Several of the people involved are 
linked in complicated relationships.
Broadly, the papers describe the events as 
bizarre, the town is seen as disintegrating 
through the loss of many jobs in the power 
industry; the houses are, by implication, 
dreary; there are said to be weirdos around 
the town; it is a "struggle town", a 
"dumping ground" for Melbourne's single 
mothers because of the availability of 
cheap government housing; a town of 
tangled relationships.
The perspectives of the newspapers and 
the complainant are well-founded, but 
the Press Council finds no breach of 
principles in the coverage.
The town's residents object to being tarred 
with the same brush as touches one small 
section of the community, but they also 
appear to accuse the press of some 'plot' to 
hold Moe up to scorn. They ignore the 
overall note of sympathy that runs through 
many of the stories, emphasising the 
impact of the jobs lost through the 
restructuring of Victoria's power industry.
The papers point out that the background, 
colour articles are written by well-known 
feature writers, several of them previous 
journalism prize-winners.
In such background and colour writing 
there must inevitably be a degree of 
personal opinion and perception, which 
hardly needs the label of opinion. 
However, there can be no doubt that 
adverse judgments need to be carefully 
considered with an eye to the impact they 
will have on innocent bystanders.
The Shire case is long, extremely well 
documented and carefully presented after 
testing it against a panel of local people 
and two non-local academics. However, 
the Press Council does not believe that the 
overall tenor of the articles was damaging 
to Moe. It notes that the Victorian papers 
printed letters from the LaTrobe Valley 
critical of the articles; The Age summed



18 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1998

up its reply to the complaints thus: "At no 
time did The Age seek to present all the 
people of Moe as 'problem ' people. 
However, to ignore the fact that there 
were problems in the town - problems 
that while not unique to Moe were in 
some ways more intense than in most 
country towns - would have been to 
misrepresent the true situation."
The Shire com plaint points to one 
particular error in an Age article: the 
number of jobs lost was given as 18,000, 
whereas it should have been 8,000 lost in 
the valley, 40 per cent of them in Moe. 
This is clearly a slip which could have 
easily been corrected by submission of an 
immediate response to the paper.
While believing that the press has not 
breached ethical principles in this matter, 
the Press Council reminds papers of the 
dangers of appearing too ready to 
categorise people ... and places.

ADJUDICATION NO. 992

The Press Council has dismissed a 
complaint by R M Barstow about The 
Age's description of dock workers 
affected by the recent nationwide 
waterfront dispute as "sacked wharf ies".
Mr Barstow pointed to com m ents 
attributed to the Chief Justice, Sir Gerard 
Brennan, following a High Court order 
requiring the Patrick stevedoring 
company to renew contracts it had sought 
to term inate with four labour-hire 
companies employing members of the 
Maritime Union of Australia (MUA).
The comments, quoted in The Age, 
included a statement by the Chief Justice 
that "None of the MUA employees has 
been dismissed by the employer".
Mr Barstow contrasted this statement with 
several references in other Age reports 
published on the same day to "sacked" 
employees. In his complaint to the Press 
Council, and in a letter to the paper, he 
sought clarification of what he considered 
to be an inconsistency in reporting.
The Press Council finds no such 
inconsistency between the various Age 
articles.
It is true that none of the four labour-hire 
companies had dismissed the MUA 
w orkers. However, the Patrick 
stevedoring company did terminate 
contracts with the companies in an 
unsuccessful attempt to deal solely with 
non-union waterfront labour. By so doing, 
Patrick effectively "sacked" the labour 
sources that it had itself established -  a 
legal artifice which lay at the heart of the 
waterfront dispute and the High Court 
decision.
In these circumstances, the Council 
believes it was acceptable for The Age to 
apply the commonly used term "sacked" 
to the labour-hire companies' workers.

ADJUDICATION NO. 993

The Press Council has dism issed a 
complaint against The Courier-M ail, 
Brisbane, over its report of an inquest into 
the disappearance of a woman.
The complaint was made by Gavin Bird, 
with the support of the Schizophrenia 
Fellowship of South Queensland. He 
objected to the inclusion of the name of 
"confessed killer Ross Farrah" and the use 
by the paper of a photograph of him in the 
report. Farrah's mother endorsed the 
complaint.
The Press Council sees the report as a 
straight-forward cover of the inquest, inf6 
which Farrah's name was introduced both 
by a police witness and the legal counsel for 
the mother of the then missing woman, (her 
body was found much later). No evidence 
of any link was given, other than that Farrah 
had lived near the area where the missing 
woman was last seen.
The paper was perfectly entitled to use the 
name and picture in a fair and accurate 
report of the inquest.
The complainant claims that the paper ran 
the inquest report as part of its campaign to 
change the Queensland law on the way in 
which the mental state of accused people is 
decided. Queensland, unlike the rest of 
Australia, has a Mental Health Tribunal 
made up of a judge and two psychiatrists 
who can determine whether a person is fit to 
stand trial or was of unsound mind at the 
time of the alleged offence. Elsewhere these 
issues can only be decided by a jury.
The paper agrees that it is advocating a 
change in the law, but it denies that was the 
reason for running the inquest report. The 
Press Council accepts that.

ADJUDICATION NO. 994

The Press Council has considered a 
complaint over an article by columnist Piers 
Akerman entitled "M UA's neat legal 
sidestep" which appeared in The Daily 
Telegraph of 7 July 1998.
Bernard Ellis complained that the article 
refers to the MUA as an "historically corrupt 
union". As a member of the absorbed 
Seam en's Union of A ustralia and 
subsequently the M aritim e Union of 
Australia (MUA), Mr Ellis said there was no 
basis for describing the MUA as "historically 
corrupt".
The Press Council is unable to judge whether 
the columnist was referring to the past 
behaviour of the union bodies which came 
together to form the MUA or whether he 
intended to attach the "historically corrupt" 
label to its continuing actions today.
However the description is clearly the 
columnist's opinion in a column which has 
a reputation for forthright, often 
controversial, opinion.
The complaint is not upheld.

ADJUDICATION NO. 995

The Australian Press Council has upheld 
a complaint against The Daily Telegraph, 
Sydney, over a story which claimed that 
John Williams had urged NSW MPs to 
sack Justice Vince Bruce on the eve of an 
Upper House vote over the future of the 
judge.
At the time Justice Bruce was still to deliver 
a judgm ent in a case involving Mr 
Williams. Mr Williams complained that 
both the headline to the story (Sack judge 
Bruce -  he ruined me) and its introductory 
paragraph drew a totally false inference 
from comments he made to a Daily 
Telegraph reporter that MPs should 
"consider all the evidence and come to a 
considered judgement", and " ... if they 
feel the evidence is overwhelming, then 
they should vote to remove him".
Mr Williams also complained that the 
report inferred that his motive was 
vindictive because it alleged that the 
judge's procrastination in delivering a 
judgment had "ruined" Mr Williams when 
in fact he had only admitted to financial 
difficulties arising out of the delay which 
had required him to find other work.
Although there was some discrepancy in 
the accounts given by Mr Williams and 
the newspaper as to what had been said in 
the interview with The Daily Telegraph, 
there was nothing in the newspaper's 
account to justify a report that Mr Williams 
had urged MPs to "sack" the judge or that 
his business had been "ruined".
This was a distortion of the facts and 
potentially harmful to Mr Williams.

ADJUDICATION NO. 996

The Australian Press Council has upheld 
in part a complaint from Ray Connor 
MLA against the Gold Coast Bulletin 
over a report headlined "Burke bids to 
lick j am" published 12 June 1998, the day 
before the Queensland State elections.
A photograph of Nerang Labor candidate, 
Peter Burke, with a car and campaign 
hoardings parked near the Ross Street 
bridge, a traffic bottleneck, was included 
in the report.
One of Mr Burke's hoardings read "This 
road is not good enough, Mr Connor" and 
he is quoted as calling on Liberal Nerang 
MP Ray Connor to act on the original 
proposal to make the bridge four lanes. 
The newspaper quotes Mr Burke as saying, 
"Under the current roads funding projects, 
Ross Street is not listed for the next five 
years. It's unacceptable".
Mr Connor protested to the paper saying 
they had not contacted him to get his 
version of the situation, nor had it sought 
documents from various sources detailing 
bridge funding. He claimed that the article 
was designed to do maximum damage to



AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1998 19

his position the day before the election.
A report "Bridge snarls traded" which in 
part expressed Mr Connor's views was 
published the next day but a photograph, 
he expected to be published with the story, 
was not.
Mr C onnor states, in his original 
complaint, that the "not listed" claim was 
blatantly untrue. He submits a State- 
funded Roads Infrastructure Program for 
the five-year timeframe, 1997-98 to 2001- 
02, and beyond.
The Main Roads document gives the 
following figures for Ross Street bridge 
works: total cost $5 million; approved 
allocation of funds nil; indicative forward 
allocation $1.5 million to 2002; and $3.5 
million beyond that time. Forward 
allocations have a qualification of priority 
and availability of funds. These figures 
do not support Mr Connor's claim that the 
Main Roads documents clearly show $5 
million allocated for the Ross Street bridge 
duplication over a five year timeframe.
Figures and statistics can be interpreted in 
different ways. The Press Council does 
not consider the papers breached its 
principles in publishing Mr Burke's 
interpretation of fund allocations.
While the paper made some amends in 
publishing Mr Connor's side of the story 
the next day, because the original reference 
by his opponent was on the day before the 
election, the paper should have sought 
the complainant's views for publication 
in the original article.
To this extent the complaint is upheld.

ADJUDICATION NO. 997

The Australian Press Council has partly 
upheld a complaint by Julia Walkden 
against the Townsville Bulletin over a 
reference comparing her with corporate 
fugitive Christopher Skase in a bylined 
column of opinion.
Ms Walkden makes several complaints 
against the newspaper which emanate 
from long-running disputes she has had 
with the Townsville City Council (TCC) 
over development on Magnetic Island, 
the non payment of large court expenses 
when she lost a Supreme Court action 
against the TCC and the Townsville 
Bulletin's reporting of these matters.
In the Press Council's opinion, nearly all 
the reporting was fair reporting of local 
public issues or reasonable comment in a 
column obviously dedicated to vigorous 
comment on local matters.
But where the newspaper erred was in its 
reaction to a bylined column item on 29 
June 1998 which said that Ms Walkden 
"has been finally nabbed" over the 
outstanding court costs. "Summonses 
were served last week soon after she 
arrived on [Magnetic] island, ending 
months of cat and mouse tactics that made 
Christopher Skase look amateurish," the 
column said.

Ms Walkden wrote to the paper protesting 
that, after twice initiating contact with the 
servers, she had in fact been served with the 
summons at her Brisbane home and that the 
reference to Skase was "extremely damaging 
to my reputation".
In the next colum n, on 6 Ju ly, the 
commentator corrected the detail about 
where the summons was served. But neither 
then nor later was the complainant given 
the chance to rebut the reference to Skase, 
based on the paper's belief that she had been 
elusive and the TCC had been unable to 
serve the summons over a period of several 
years.
The Press Council agrees that Mr Skase's 
avoidance of attempts to return him to 
Australia to face charges of corporate 
dishonesty has become so notorious that a 
comparison with him over "dodging" court 
orders could be extremely damaging.
There is conflicting evidence about Ms 
Walkden's addresses over the period when 
she was being sought for the summonses to 
be served and the Press Council is not in a 
position to test the evidence.
It does not need to. Under the Press Council 
principles it appears that w hile the 
newspaper was fair to the complainant over 
a long period, it did fail to provide an 
opportunity for her to dispute the serious, 
but contentious, accusation that she was 
Skase-like.

ADJUDICATION NO. 998

The Press Council has dism issed a 
complaint brought by Bruce Whittle against 
The Sydney M o rn in g  H erald  regarding an 
article "Senate report lashes Williams" 
published in its 7 July 1998 edition.
The thrust of the complaint was that the 
article was inaccurate and a "grossly unfair 
representation" of a report of the Senate 
Committee of Privileges. The article had 
reported that the Senate Committee had 
"strongly criticised" the Federal Attorney- 
General, Daryl W illiams QC, and his 
department "over their attempts to stop a 
Senate Committee receiving damning legal 
advice on the Wik bill from the Australian 
Law Reform Commission".
Mr Whittle took objection to the heading 
and the first four paragraphs of the article. 
The article was a truncated version of the 
report of the Senate Committee; and the first 
part of the article was perhaps more definite 
than justified by the Committee report. 
However, it was reasonable to infer from 
several sections of the report, including the 
last four paragraphs, that it contained 
criticism of the Attorney-General and his 
department. The Senate Committee found 
it "particularly disturbing" that the issue 
pertaining to the rights and responsibilities 
of, and protection afforded to, witnesses 
before parliamentary committees should 
have arisen yet again. The Senate Committee 
said:

It appears, from the evidence, that the 
highest levels of the Attorney-General's 
Department itself, as well as yet another 
statutory body under its jurisdiction, have 
failed to take into account this most basic 
requirement.
Whether such a criticism is "strong" or 
amounts to a "lashing" is a matter of 
opinion.
The Council believes that the article should 
have given greater emphasis to the report's 
exoneration of the Attorney-General and 
his officers.
However, the publication of the article led 
to communications between the office of 
the Attorney-General and the newspaper 
which resulted in an agreed letter being 
published on 11 July 1998. The newspaper 
acted promptly in accordance with Press 
Council rulings regarding the provision 
of an opportunity for reply to an aggrieved 
party. The Press Council believes, in this 
case, that should have been the end of the 
matter.

ADJUDICATION NO. 999

The Press Council has dismissed a 
complaint from shareholder activist Jack 
Tilbum against The Sydney Morning 
Herald.
The paper reported accurately that Mr 
Tilbum had been put on a good-behaviour 
bond for 18 months after being found guilty 
of fraud on a household insurance policy 
with insurer GIO Australia, and that he 
had been ordered to pay a "relatively small 
amount of money" to GIO.
The paper, in its CBD section, also said, 
wrongly, that an order for community 
service had been made. The item included 
a cartoon representation of Mr Tilbum, 
with the caption, "Jack  Tilburn ... 
community service order".
Two days later in the same CBD section the 
paper corrected the community service 
statement, and expressed regret for the 
error. It reported accurately that Mr Tilbum 
had been ordered to pay $4400 to GIO after 
making a false and misleading statement 
with intent to obtain an advantage.
The Press Council believes that the paper 
acted correctly in reporting what had 
happened in open court, since Mr Tilbum's 
stand on company accountability is well- 
known. The newspaper also acted correctly 
in promptly correcting the error in the 
report.

ADJUDICATION NO, 1000

The Australian Press Council has dis­
missed a complaint by Trish Draper, the 
Federal Member for Makin, against the 
Leader Messenger over an article in the 
paper of 22 July 1998 headed "When two 
press releases on health funds just don't 
add up". The Council considers that the



20 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL NEWS, NOVEMBER 1998

article was a fair report of inconsistencies 
between two press releases bearing the 
same date issued by Mrs Draper's office, 
and rightly pointed out that claims made 
in the first release were misleading.
The first press release received by the Leader 
Messenger indicated that "an additional 
grant of $287,826" would be made avail­
able by the Federal Government for one 
Aged Care Assessment Team in Mrs Drap­
er's electorate and another team "will ben­
efit from the $489,825 boost". These figures 
were published by the paper on 8 July 1998.
Following queries on the claimed increases 
raised by the ALP candidate for Makin, the 
paper contacted Mrs Draper's office. A 
fresh news release dated the same day as 
the earlier one was sent to the paper. In the 
second press release, the amount that had 
previously been described as an additional 
grant was changed to funding "extended 
to" the amount stated. The amount previ­
ously described as a "boost" was now re­
ferred to as an overall budget.
The Council understands that the increase 
in funding amounted to $4,000. Mrs Draper 
sought to explain the inconsistency between 
the press releases on the basis that the first 
was a draft. However, it had been sent 
through the normal channels and the paper 
had relied upon it in writing the first arti­
cle.
The Council considers that the paper was 
entitled to draw its readers' attention to the 
differences between the press releases, par­
ticularly as it had reported the misleading 
contents of the first.
Mrs Draper also complained that the arti­
cle unnecessarily referred to a mistake in a 
press release that she had issued in March 
1998. As it was not disputed that the mis­
take had occurred, it does not seem to the 
Council that it was unreasonable for the 
paper to allude to this previous inaccuracy.

ADJUDICATION NO. 1001

The Press Council has upheld a complaint 
by Karin Geradts against The Advertiser, 
Eltham, Victoria, about a front page article 
attacking a proposed rate levy designed 
to benefit local Aboriginal people. 
However it dismissed Ms Geradts' 
complaint against an editorial on the same 
subject
The article, one of two short pieces 
published on a page otherwise occupied 
by display advertisements and the paper's 
masthead, appeared under the banner 
headline "$5 LEVY -  EACH !".
The first paragraph read, "ALL 
HOUSEHOLDS will pay a $5 annual levy 
on their rates - with the cash being paid 
directly to the local A boriginal 
community". The second paragraph

added that this was an "$85,000 idea put by 
the W urundjeri Tribe, Land and 
Compensation Cultural Heritage Council" 
to the Nillumbik Shire Council.
The editorial on the following page was 
devoted to vigorous criticism of the Shire 
Council, and of the rate levy proposal 
described by the Aboriginal leader who 
proposed it as a "Paying The Rent Concept".
Ms Geradts complained that in the context 
of the "current race debate", the two pieces 
were "scandalous, inciteful, hysterical, and 
offensive to the general public" and to the 
individuals and organisations criticised by 
The Advertiser.
She refused to write to the paper to put her 
views, stating that the editor had, in the 
past, used her letters as feature articles that 
merely served to "perpetuate his 'rag'".
The paper, with equal vigour, insisted that 
the article was "nothing but historical fact, 
as borne out by the Nillumbik Shire Council 
minutes". It defended its right to publish

The Australian Press Council was 
established in 1976 with the 
responsibility of preserving the freedom 
of the press within Australia and 
ensuring the maintenance of the highest 
journalistic standards, while at the same 
time serving as a forum to which anyone 
may take a complaint concerning the 
press.
It is funded by the newspaper industry, 
and its authority rests on the willingness 
of publishers and editors to respect the 
Council's views, to adhere voluntarily 
to ethical standards and to admit 
mistakes publicly.
The Council consists of 21 members. 
Apart from the chairman (who must 
have no association with the press), there 
are 10 publishers' nominees, seven 
public members, two journalist members 
and an editor member. The newspapers' 
representatives are drawn from the ranks 
of metropolitan, suburban, regional and 
country publishers as well as from AAP. 
The public is represented by people from 
all walks of life, none of whom can have 
had any previous connection with the 
press.
The Press Council is able to amend its 
constitution with the approval of its 
constituent bodies. Significantly, great 
importance is placed on members acting 
as individuals rather than as the 
representatives of their appointing 
organisations.

editorial comment as it saw fit.
The Press Council has consistently 
supported a newspaper's right to express 
its opinions in an editorial, and does so in 
the case of this particular editorial. 
Whatever Ms Geradts' reason for refusing 
to write to the paper, the editorial itself 
clearly did not put The Advertiser in 
breach of the Press Council's principles.
The article, however, omitted to emphasise 
to readers that the "Paying The Rent 
Concept" was only a submission on which 
the Shire Council intended to seek 
community views before responding.
The article's strident headline, its lead 
sentence as quoted above and reference to 
an earlier reconciliation  initiative 
supported by the Shire all created an 
impression that the rate levy proposal 
was considerably closer to being adopted 
than it actually was. To the extent that this 
lack of balance was potentially misleading 
to readers, the complaint is upheld.

Complaints Procedure
If you have a complaint against a 
newspaper or periodical, you should first 
take it up with the editor or another 
representative of the publication.
If the complaint is not resolved to your 
satisfaction, you may refer it to the 
Australian Press Council. A complaint 
m ust be specific, in w riting, and 
accompanied by a cutting or clear 
photostat of the matter complained of, 
with supporting documents or evidence, 
if any. Complaints must be lodged within 
three months of publication.
The Council will not hear a complaint 
subject to legal action or possible legal 
action, unless the complainant is willing 
to sign a waiver of the legal rights.
Address complaints or inquiries to:
Executive Secretary 
The Australian Press Council 
Suite 303,149 Castlereagh St 
Sydney NSW 2000
Phone: (02) 92611930 or (1800) 02 5712
Fax: (02) 9267 6826
E-Mail: info@presscouncil.org.au
A booklet setting out the aims, practices 
and procedures of the Council is available 
free from the above address.
It, together with other relevant material, 
is available from the Council website: 
http://www.presscouncil.org.au/

All Press Council adjudications are available at: http^/www.austlii/edu.au/au/other/apc

ABOUT THE PRESS COUNCIL

Managing Editor: Dennis Pearce; Editor: Jack R Herman; Associate Editor: Deborah Kirkman 

Lay-out by Jack R Herman; Printing: Print Mail © Australian Press Council, 1998 ,

mailto:info@presscouncil.org.au
http://www.presscouncil.org.au/
http://www.austlii/edu.au/au/other/apc

	(1998) 10(4)
	(1998) 10(4)_19980819
	(1998) 10(4)_19981013

